Warning: session_start(): open(/var/www/rubitv/tmp/sess_f34g5ua9fmop7gl21v1a29i8g6, O_RDWR) failed: S’ha denegat el permís (13) in /var/www/rubitv/rubitv.cat/public/inc/classes/Application.php on line 33

Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /var/www/rubitv/rubitv.cat/public/inc/classes/Application.php:33) in /var/www/rubitv/rubitv.cat/public/inc/classes/Application.php on line 33
Denegades set de cada deu sol·licituds de la renda garantida a Catalunya en el primer any d'implementació - Economia - Rubí TV
 
 
14-09-2018
 

Denegades set de cada deu sol·licituds de la renda garantida a Catalunya en el primer any d'implementació

Disposar d'ingressos superiors als requisits és el motiu per no concedir la prestació en dos de cada tres casos

Un any després d'entrar en vigor la Renda Garantida de Ciutadania (RGC), el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies ha rebut fins a 69.197 sol·licituds. 49.600 expedients ja s'han valorat i en 36.000 casos, el 73%, no s'han concedit, principalment perquè els sol·licitants disposaven de més ingressos dels requisits. Només s'han aprovat 5.043 expedients, la majoria per la pròpia RGC. Hi ha prop de 20.000 expedients pendents de resoldre , i bona part, uns 10.000 estan aturats per possibles incompatibilitats amb les prestacions no contributives d'àmbit estatal. El conseller, Chakir El Homrani, ha atribuït part dels problemes d'aquest primer any al 155 que ha impedit la creació de la comissió de seguiment de la RGC i l'elaboració del reglament.

El Homrani ha culpat l'aplicació del 155 al fet que no s'hagi acabat de desplegar la llei i que per exemple, encara no se'n puguin beneficar col·lectius vulnerable com ara les persones sense llar o les víctimes de violència de gènere, un aspecte que es vol incloure en el reglament, un marc que no estarà llest, ha augurat fins com a molt aviat el mes de gener, tot i haver iniciat ja les converses amb les entitats socials.

Per El Homrani, s'han "perdut" vuit mesos en què ha mancat "lideratge polític" i l'objectiu del Govern actual és treballar per acabar d'implementar una llei que va néixer per ser un "ajut" a les persones en risc de pobresa, però no un "abordatge". Per això, ha recordat que l'objectiu final de la llei és millorar la inserció laboral de persones que es troben fora dels circuits convencionals del mercat de treball i que per tant, requereixen de plans de formació i ocupació per tornar-hi a entrar.

En aquest sentit, el primer any de RGC ha aconseguit que 2.600 persones trobessin feina gràcies a les polítiques d'activació, un fet que ha provocat que s'hagi pogut sortir del sistema de RGC en algunes ocasions. 11.000 persones més s'han inscrit al SOC com a demandants d'ocupació per poder cobrar, precisament, la RGC i per tant, han iniciat el procés per poder formar part d'aquests plans d'ocupació. Aquesta és una de les línies que es vol seguir impulsant aquest segon any de RGC que arriba amb el repte també, de constituir la comissió de seguiment que ha de vetllat per la seva aplicació correcta.

Les xifres
El primer any de RGC deixa un balanç de més de 500.000 consultes que han generat 118.000 cites prèvies a les oficines corresponents i 69.000 sol·licituds, superant amb escreix els 25.000 expedients de RMI que hi havia el 2016. D'aquests 69.000 sol·licituds, el Departament està pendent de valorar-ne prop de 20.000, 4.000 corresponen a RGC pròpiament i la resta, més de 15.000 són complements de prestacions no contributives. En aquest grup s'hi inclouen 10.000 estan fora de termini perquè s'estan negociant les incompatibilitats que s'han detectat amb prestacions no contributives d'àmbit estatal. Segons han explicat en la roda de premsa de balanç, si l'import del complement supera el 35% de la prestació, aquesta se li podria arribar a retirar, i per tant, s'està buscant la fórmula de no perjudicar aquestes demandants.

Per tant, només 5.043 expedients han estat aprovats, ja que en 5.350 casos més, el sol·licitant ha desistit, i 2.767 s'han fet requeriments de més informació per part de l'administració. Les denegacions doncs, suposen el 73% de les sol·licituds que ja han estat avaluades, un percentatge alt a causa sobretot de la superació del llindar d'ingressos per part dels sol·licitants, i per la incompatibilitat amb les rendes del treball. Sumant els beneficiaris de la RMI i els nous expedients de RGC, el Departament xifra en 113 els beneficiaris totals d'aquest nou ajut.

A partir d'aquest segon any de RGC, els llindars i les xifres es modifiquen i s'amplien, per la qual cosa, es preveu que part dels expedients no aprovats en el marc del 2017, podrien rebre l'ajut aquest 2018. També varien les quanties ja que a partir d'aquest dissabte, una família de dos membres podrà cobrar fins a 600 euros a més dels 75 euros per fill fins als 3 fills. Aquests imports s'aniran modificant cada any fins al 2020, en què ja estarà la llei completament implantada.

En aquest sentit, el secretari del Departament, Josep Ginesta, no ha volgut fer projeccions sobre els possibles beneficiaris perquè ha reconegut que la sitaució econòmica era "pitjor" en el moment de negociar el text legislatiu i que per tant, ha anat millorant progressivament i "l'univers" de possibles beneficiaris poden estar en una situació diferent. Ginesta ha destacat que d'entrada, aquest primer any, hi ha hagut un efecte crida per la nova prestació que ha estat contraposat a la millora de la situació econòmica i per tant, considera difícil preveure què passarà els propers mesos.

El Departament nega irregularitats
Tant Josep Vidal, director general d'Economia Social, com Josep Ginesta, secretari del Departament, han negat les crítiques que s'han anat produït al llarg d'aquest any per part de la comissió promotora de la ILP de la RGC, que ha denunciat en diverses ocasions que l'administració no estava responen el silenci positiu dels expedients, que no notificava els expedients o que allargava els procediments amb requeriments d'informació al límit del termini.

Vidal ha reconegut que "errors n'hi ha a tot arreu" però ha negat que es puguin donar aquestes situacions perquè el procediment administratiu "és molt clar". Considera que no es pot denegar una sol·licitud si es requereix informació extra, per exemple, que es demana si el tècnic considera que li manca informació bàsica per tancar l'expedient. Ginesta ha qualificat de "peculiar" el col·lectiu beneficiari de la RGC i ha justificat possibles problemes d'enviaments per les dificultats de mantenir-se en un mateix domicili, com un dels principals problemes que es troba l'administració. Per Ginesta, hi ha una part de gestió que és "certament complexa".

RUBITV.CAT / Foto: RGC

 
3 comentaris
 

Comentaris

18-09-2018
21:57
 
Antonio

Es una ley de la Generalitat que fue recurrida al constitucional por los partidos del 155 antes del 155, se retrasó 2 años su implantación debido a esto. Pero eso los pro dictadura de leyes os lo calláis.
Cabe esperar que los partidos de la dictadura monárquica no lo ejecutaran cuando mediante el golpe de estado a la democracia catalana se hicieron con el control de las instituciones y gobierno del pueblo catalán votado en las anteriores elecciones, lo mismo cabe esperar de las inversiones en educación, no las ejecutaron ya que están en contra de la escuela catalana, y los retrasos en la apertura de equipamientos en ciertos colegios es la consecuencia de ello.
Es de lógica aplastante y de palabra de dictador

 
16-09-2018
12:19
 
Antonio

La culpa del 155, no del gobierno de la Generalitat que lleva 5 meses cerrado por los separatistas, por favor dejaros de cuentos de niños

 
14-09-2018
16:43
 
Nestor

Vaya, como siempre la culpa es del 155...no vengais con cuentos que ya somos mayorcitos, como los niños, la culpa siempre es de los demás, el victimismo, y si en lugar de recaudar dinero para las familias de los presos, embajadas etc etc invertís el dinero en cosas realmente importantes?

 
 
Afegir comentari
  • Nom
     
  • E-mail
     
  • Comentari
     
  •  
  •  
 

Tots els comentaris seran moderats abans de publicar-se.

Rubitv.cat no es fa responsable de l’opinió expressada pels usuaris. No es permeten comentaris ofensius, il·legals o que faltin a la dignitat de les persones. Rubitv.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri inapropiats.

Llegir avís legal

 

Notícies Relacionades

Política

31-05-2018

 

El Ple acorda reforçar les campanyes informatives a les urbanitzacions per reduir l'incivisme dels veïns

Pau Navarro s'ha estrenat com a regidor d'ICV en el ple d'aquest mes de maig, celebrat exc(…)

Política

07-05-2018

 

ICV vol que l'Ajuntament ofereixi assessorament als sol·licitants de la Renda Garantida de Ciutadania

Iniciativa per Catalunya Verds (ICV) denuncia que la Renda Garantida de Ciutadania, vigent(…)

Societat

12-04-2018

 

La Taula d'Inclusió Social de Rubí ja és una realitat

Aquest dimecres s'ha constituït la Taula d'Inclusió Social de Rubí, un nou òrgan parti(…)

Societat

01-12-2017

 

Una nova guia recull tots els recursos disponibles a Rubí per a persones amb diversitat funcional

A partir d'ara les persones amb diversitat funcional podran accedir més fàcilment a tota(…)
 
 

Subscriu-te al nostre butlletí

  • e-mail
 
 
Bars i Restaurants
Taxis i telèfons d'interès
Rep les notícies de Rubitv.cat per WhatsApp!