El fotògraf rubinenc Josep Maria Roset, candidat a rebre la Creu de Sant Jordi 2018
El guardó pretén destacar persones i entitats que promouen la identitat catalana en el pla cívic i cultural
El Govern a l'exili ha proposat d'atorgar la Creu de Sant Jordi a 18 persones i entitats per la seva tasca en 'la promoció i cura de la identitat de Catalunya en el pla cívic i cultural'. Entre les persones i entitats proposades, hi ha el fotògraf rubinenc Josep Maria Roset.
El president Puigdemont i els consellers que es troben fora del país consideren que el guardó és 'especialment necessari en el context de regressió democràtica i de drets fonamentals que vivim', ja que el govern espanyol havia anunciat que enguany no es lliurarien les Creus de Sant Jordi arran de l'aplicació de l'article 155 de la Constitució espanyola.
El guardó de la Creu de Sant Jordi va ser creat l'any 1981 amb la finalitat de distingir les persones naturals o jurídiques que hagin prestat serveis destacats al país i a la seva gent. D'aquesta manera, representa el màxim reconeixement que pot rebre la ciutadania per part de la Generalitat de Catalunya i qualsevol ciutadà o entitat pot demanar que sigui atorgat a unes altres persones físiques o jurídiques.
El llistat de persones que proposa el govern en l'exili per a ser guardonades amb la Creu de Sant Jordi del 2018 inclou aquests noms:
Eduard Admetlla Lázaro
Victòria Almuni Balada
Francesc (Xicu) Anoro Zuferri
Tomàs Barris Ballestín
Lourdes Benería Farré
Lucía Caram Padilla
Germans Joan i Martí Castells Badia
Josep Cruanyes Tor
M. Assumpció Malagarriga Rovira
Santiago Marré Burcet
Carme Mayol Fernández
Leonora Milà Romeu
Pepita Pardell Terrade
Josep M. Roset Camps
Jordi Sierra Fabra
Nemesi Solà Franquesa
Roser Vernet Anguera
Joan Viñas Salas
I les següents entitats:
Associació de Bombers Voluntaris de la Generalitat a Puigcerdà
Associació Societat Coral 'El Vallès' (Ripollet)
Ateneu de Sant Just Desvern
Casal Societat La Principal (Vilafranca del Penedès)
Cercle Filatèlic i Numismàtic de Ripoll
Cooperativa La Colmena (Santa Coloma de Gramenet)
Cor Claverià l'Aliança (Lliçà d'Amunt)
Fundació Alzheimer Catalunya (Barcelona)
Marduix (Sant Esteve de Palautordera)
Nits Musicals de Guardiola de Berguedà
Orfeó Reusenc
Orfeó Sarrienc
Barcelona Proactiva Open Arms (Badalona)
Reial Societat Arqueològica Tarraconense (Tarragona)
Societat Casino 'la Unió' (Vidreres)
Societat Cultural i Recreativa 'La Cumprativa' (Llorenç del Penedès)
Societat Recreativa El Centre (Llorenç del Penedès)
Unió de Federacions Esportives de Catalunya
RUBITV.CAT