Warning: session_start(): open(/var/www/rubitv/tmp/sess_mtlvq49r5qul0m7j3mqppcosm7, O_RDWR) failed: S’ha denegat el permís (13) in /var/www/rubitv/rubitv.cat/public/inc/classes/Application.php on line 33

Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /var/www/rubitv/rubitv.cat/public/inc/classes/Application.php:33) in /var/www/rubitv/rubitv.cat/public/inc/classes/Application.php on line 33
La gratuïtat del servei d'autobús urbà genera molta controvèrsia entre experts i polítics - comentaris 10 a 13 - Societat - Rubí TV
 
 
13-03-2018
 

La gratuïtat del servei d'autobús urbà genera molta controvèrsia entre experts i polítics

Tot fa preveure que l'equip de govern tindrà dificultats per poder tirar endavant la seva proposta

Aquest dilluns, Ana Maria Martínez ha anunciat que l'autobús urbà serà gratuït per a tothom l'any 2020. Segons ha explicat l'alcaldessa, l'equip de govern ja treballa per incorporar al plec de clàusules del nou contracte del servei d'autobús urbà la gratuïtat del servei per als usuaris amb l'objectiu de fer de Rubí una ciutat 'més segura i més sostenible'. L'alcaldessa diu que 'si l'autobús és gratuït, més rubinencs el faran servir, i que això permetrà reduir l'ús del vehicle privat i per tant els consegüents problemes de mobilitat i contaminació' (veure notícia).

La notícia ha generat un intens debat al carrer i a les xarxes socials, amb partidaris i detractors de la proposta exposant els seus arguments. Rubitv.cat ha conversat amb diversos experts en la matèria i amb els representants dels partits polítics de la ciutat amb representació al ple per conèixer les seves opinions sobre aquesta qüestió.

Promoció del Transport Públic: No hi ha cap experiència d'autobús gratuït que hagi funcionat bé a Europa
Albert Obiols, secretari de l'associació per la Promoció del Transport Públic (PTP), entitat sense ànim de lucre de referència a Catalunya en temes de mobilitat, troba 'sorprenent' aquest anunci de l'alcaldessa de Rubí. Segons Obiols, 'els serveis públics tenen un cost i és necessari que els usuaris paguin una part del servei per tal que l'administració pugui mantenir uns bons estàndards en el servei. Obiols explica que l'experiència els diu que quan un servei de transport es fa gratuït el servei perd valor per part dels usuaris i les administracions perden poder d'inversió. La Plataforma diu que totes les experiències similars que s'han fet a Europa han fracassat donat que la manca d'ingressos fa reduir les inversions i la xarxa d'autobús entra en decadència.

La PTP està d'acord amb l'alcaldessa que cal un canvi d'hàbits i de model per part de la ciutadania, però discrepa que aquesta sigui la millor fórmula per aconseguir-ho. Albert Obiols diu que el factor preu és important, però no decisiu, i explica que si el passatger es troba amb autobusos plens o que passen cada molta estona no farà servir l'autobús malgrat que aquest sigui gratuït. El secretari de la PTP diu que diversos municipis catalans treballen per remunicipalitzar el servei o fan una aposta decisiva per la tarifació social, però mai la gratuïtat universal del servei.

Àngel Cebollada, professor del Departament de Geografia de la UAB: És una bona idea sempre que vagi acompanyada d'altres actuacions
Un dels majors experts en mobilitat de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Àngel Cebollada, creu que aquesta és una bona proposta sempre que vagi acompanyada d'altres mesures. El professor del Departament de Geografia explica que el cost del bitllet exclou del servei a les famílies més empobrides i que, per tant, si el bus fos gratuït aquestes persones podrien agafar-lo, universalitzant el servei d'autobús urbà. Tanmateix, Cebollada diu que això no reduiria el nombre de vehicles al carrer, donat que moltes d'aquestes famílies no tenen recursos econòmics per poder tenir cotxe. El professor universitari també recorda que actualment ja hi ha alguns col·lectius que no paguen el servei o tenen tarifes molt baixes, com ara estudiants i gent gran.

Per tal d'aconseguir reduir la presència de cotxes al carrer, Cebollada considera que a banda d'oferir bus gratuït caldria implementar altres mesures, com ara restringir els cotxes a gran part del teixit urbà, incrementar les zones d'aparcament de pagament o reduir la velocitat a 30 km/h. 'Si fem gratuït el bus però no apliquem mesures restrictives al vehicle no s'aconseguirà res, serà un projecte coix', afirma Cebollada a Rubitv.cat. A més, el professor creu que seria necessari augmentar les actuals freqüències de 30 minuts per aconseguir que el servei sigui més competitiu. Tenint en compte l'orografia de Rubí, Cebollada també trobaria convenient oferir un sistema de bicicleta elèctrica pública.

Ecomovilidad: És més efectiu penalitzar l'ús del cotxe que regalar el transport públic
Adri Fernández, enginyer d'Obres Públiques i expert en mobilitat, creu que experiències que s'han fet en aquest sentit han demostrat que oferir servei d'autobús gratuït no acaba amb els col·lapses de trànsit. Fernández es basa en el cas de Tallin, que va fer gratuït el servei l'any 2013. Posteriorment, un estudi va determinar que el nombre de passatgers només va créixer un 1,2%. Segons Fernández, 'el factor preu no és determinant en l'elecció de l'automòbil com a mitjà de transport, tenint més pes altres raons com el temps de viatge, la comoditat o la disponibilitat de comptar amb un vehicle propi'. 'És més efectiu penalitzar l'ús del cotxe que regalar el transport públic', afegeix. Un dels portaveus del portal Ecomovilidad creu que en el cas de Tallin es va observar com molta gent agafava l'autobús per fer trajectes molts curts i que aquesta possibilitat ja l'ofereixen altres serveis com la bicicleta pública.

La majoria de partits polítics es posicionen en contra de la mesura
L'anunci de l'alcaldessa ha generat sorpresa i indignació entre la majoria de partits, que han lamentat assabentar-se de la notícia per la premsa. Tot i que molts dels partits han expressat a Rubitv.cat el seu desig de conèixer millor la proposta, tot fa preveure que l'equip de govern podria tenir moltes dificultats per aprovar un plec de clàusules del servei de transport públic que incorpori la gratuïtat del servei i, per tant, serà complicat que la mesura pugui ser una realitat malgrat l'anunci efectuat aquest dilluns per part de l'alcaldessa.

ERC: És una proposta populista, electoralista i a la desesperada
Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) creu que aquest anunci és 'una nova mostra de la desesperació del govern'. Xavier Corbera, portaveu d'ERC, diu que aquesta 'és una proposta populista i electoralista' i creu que caldria prioritzar l'augment de freqüències i renovar la flota amb més autobusos i que aquests siguin elèctrics. 'Si el bus és gratis podem pensar que més gent el farà servir, però l'anunci de l'alcaldessa no ve acompanyat de més autobusos ni d'una millora del servei, per tant, la qualitat del servei baixarà', explica Corbera. ERC creu que l'alcaldessa 'vol aixecar el vol després d'un mandat desastrós', però lamenta que si això tirés endavant s'estaria hipotecant el futur govern de la ciutat, que Corbera diu que estarà liderat pel seu partit. 'Em preocupa que aquests nyaps de l'alcaldessa puguin tenir conseqüències importants per a la ciutat', diu Corbera, que avança que ERC no farà promeses electorals ni propostes 'irresponsables' com aquesta.

Cs: La proposta està fora de lloc i no és convenient
José Abadías, portaveu de Ciutadans (Cs), creu que aquesta proposta 'està fora de lloc, no és seriosa i no és convenient'. Segons Abadías, 'el que es fa gratis no és bo i cal que la gent valori els serveis municipals' i explica als rubinencs que no pagarien els bitllets però que pagarien el servei a través dels impostos. Abadías proposa millorar les actuals línies, fer-ne de noves i augmentar les freqüències. A més, el portaveu de Cs lamenta que el govern fa uns mesos els digués que no hi havia diners per posar en marxa una línia d'autobús fins a l'hospital de Terrassa i que ara l'alcaldessa anunciï una proposta que tindrà un alt cost econòmic. Ciutadans aprofita per demanar al govern que es gastin més diners en neteja, Policia Local i manteniment urbà. 'Per anunciar coses, fins i tot l'alcaldessa pot anunciar que Rubí tindrà una estació de l'AVE', conclou amb ironia José Abadías.

AUP: El Pla de Mobilitat ha de definir els objectius de la ciutat en matèria de mobilitat
L'Alternativa d'Unitat Popular (AUP) també considera que aquesta és una proposta electoral i lamenta que l'alcaldessa l'hagi presentat d'una forma 'tan poc preparada' i sense consens polític. Mireia Gascon, regidora de l'AUP, diu que abans de fer cap proposta cal treballar el Pla de Mobilitat i definir els objectius de ciutat en matèria de mobilitat per buscar després les millors estratègies per assolir-los. 'Fer gratuït el bus no creiem que sigui la millor manera d'aconseguir aquests objectius. L'alcaldessa s'ha tret de la màniga un bolet que tampoc resoldria els problemes de trànsit', diu Gascon, que afegeix que seria més convenient millorar freqüències i recorreguts i escoltar les demandes dels veïns de les urbanitzacions. L'AUP lamenta que aquesta proposta pogués hipotecar el futur govern de Rubí però també creuen que l'equip de govern no tindrà temps a preparar el plec de clàusules de la nova licitació. 'Tenim molts serveis en pròrroga, per tant, dubtem de la seva capacitat', afegeix Gascon. L'AUP creu que la proposta no tindrà consens polític i que l'alcaldessa aprofitarà la situació per responsabilitzar i culpar l'oposició de l'incompliment del seu anunci.

ICV: Té pinta de ser un 'farol' de l'alcaldessa, però necessitem més informació per opinar
Ramon Capolat, portaveu d'Iniciativa per Catalunya Verds (ICV), lamenta haver-se assabentat per la premsa d'una notícia d'aquestes característiques i per això demana al govern que els expliquin aviat aquest projecte. Capolat diu que quan tinguin la proposta l'estudiaran en profunditat però que, d'entrada, els sembla 'un farol' de l'alcaldessa. 'L'hospital, els 1.000 habitatges públics o els 30 quilòmetres de carril bici són exemples que ens demostren que aquesta és una tàctica habitual de l'alcaldessa', afegeix Capolat. Iniciativa també vol saber a quanta gent beneficiaria aquesta proposta i com es finançaria si Rubí baixés per sota de la barrera dels 75.000 habitants i es perdessin aquestes transferències extra de l'Estat.

PP: Demana avançar la seva implementació a l'any 2019
Per al Partit Popular aquesta és 'una bona proposta', tot i que Jonatan Cobo té dubtes sobre si les persones amb rendes més altes també haurien de tenir aquest servei de forma gratuïta. Tanmateix, el portaveu popular creu que aquest col·lectiu no fa servir l'autobús i que, per tant, universalitzar-lo fa més senzilla la seva aplicació. 'Ens sembla força bé la proposta i, de fet, creiem que no cal esperar a l'any 2020 per aplicar-la. Tenim superàvit i, per tant, podríem contemplar aquesta mesura en els pressupostos de 2019', explica el portaveu del grup municipal popular. Cobo diu que també va assabentar-se de la notícia ahir a través de la premsa local.

PDeCAT: L'alcaldessa ha pervertit el que podria haver estat una idea noble
Víctor Puig, portaveu del PDeCAT, tampoc troba adient aquesta proposta de l'alcaldessa. 'Ana Maria Martínez ha començat la campanya, està molt nerviosa. Ha presentat un projecte populista, totalment contrari a l'eslògan 'Responsabilitat' amb què va presentar-se a les darreres eleccions', diu Puig. El PDeCAT creu que 'no hi ha cap necessitat de regalar el servei' i que l'alcaldessa 'ha pervertit el que podria haver estat una idea noble'. Segons Puig, 'es poden fer moltes coses per millorar el servei de transport públic, però fer-lo gratuït no ajuda, és millor invertir aquests diners en millores en la flota, en línies o en recorreguts'. El PDeCAT creu que aquesta proposta és 'un segrest de diners públics' per al pròxim govern i diu que a algunes ciutats d'Europa on s'havia fet gratuït el bus s'ha tornat a cobrar als passatgers pels mals resultats d'aquestes experiències.

VR: Estem disposats a escoltar, però som molt escèptics
Antoni Garcia, portaveu de VR, ha lamentat haver-se assabentat d'aquesta proposta a través de la premsa i per això ha demanat al govern que expliqui el projecte en detall a la Taula de Mobilitat. 'Tenim molta curiositat, estarem encantats d'escoltar aquesta proposta. Si hi haguessin estudis que validessin aquesta iniciativa estaríem disposats a analitzar-la i estudiar si hi donem suport o no, ara bé, d'entrada som molt escèptics i més sabent que a Europa hi ha algunes experiències similars que no han funcionat', explica Garcia. El portaveu de VR diu que la seva aposta és treballar per millorar el servei, sobretot a les urbanitzacions, i ha recordat que el bus actualment no arriba a Can Barceló. 'Aquesta és una proposta electoralista i populista', afegeix Antoni Garcia.

Mariola Marín i José Manuel Mateo: Ens sembla una molt bona idea i el govern tindrà el nostre suport
Mariola Marín, regidora no adscrita, fa una valoració molt positiva d'aquesta notícia. Marín creu que l'autobús gratuït permetrà donar solució a tres problemes de la ciutat: la contaminació, la mobilitat i l'accés dels veïns de les urbanitzacions al Centre. 'No hem parlat encara amb l'equip de govern però us puc avançar que podran comptar amb el nostre suport', avança Marín a Rubitv.cat. La regidora no adscrita admet que estem en precampanya però tanmateix creu que el bus gratuït serà un benefici per a tots els rubinencs. 'És cert que a alguns llocs d'Europa no han acabat de funcionar propostes similars, però molts altres municipis europeus ara estan treballant en projectes que van en aquesta línia', afegeix Marín.

RUBÉN CABÚS / Foto: Arxiu

 
14 comentaris
 

Comentaris

13-03-2018
18:09
 
Jaime

Ya he visto comentarios en redes sociales de este tema... No doy crédito de lo que leo de personas que entiendo son denomi ada de "la clase trabajadora" y no pudiente... Un gobierno desea que podamos movernos por la ciudad y sus urbanizaciones, a coste de nuestros impuestos y sin pago para el usuario y lo ponemos a parir...hemos perdido la cabeza o qué... Es para aplaudir la iniciativa sin parar, apoyarles para que puedan llevarlo a cabo y llegado el momento exigirlo. Espero y deseo más iniciativas como esta...

 
13-03-2018
18:06
 
Kim

Más de un político de la ciudad tendría que informarse.
https://transportpublic.org/transporte-publico-gratuito/

 
13-03-2018
17:51
 
Toni García

Molt bon article. Enhorabona!!

 
13-03-2018
17:48
 
Pedro

Excelente reportaje. Felicidades por el currazo Rubén

 
 
Afegir comentari
  • Nom
     
  • E-mail
     
  • Comentari
     
  •  
  •  
 

Tots els comentaris seran moderats abans de publicar-se.

Rubitv.cat no es fa responsable de l’opinió expressada pels usuaris. No es permeten comentaris ofensius, il·legals o que faltin a la dignitat de les persones. Rubitv.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri inapropiats.

Llegir avís legal

 

Notícies Relacionades

Societat

06-12-2018

 

Rubí ja compta amb un Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, elaborat per la Diputació de Barcelona

La Diputació de Barcelona ha realitzat el Pla de mobilitat urbana sostenible (PMUS) de Ru(…)

Opinió

27-09-2018

 

Com el Vallès no hi ha res?

Aquests dies, coincidint amb la setmana de la mobilitat sostenible, la Diputació de Barc(…)

Societat

24-09-2018

 

16 vehicles elèctrics viatgen de Rubí a Mataró en el marc del Ral·li d'Eficiència Energètica

El segon Ral·li d'Eficiència Energètica s'ha celebrat a Rubí en el marc de la Setmana (…)

Opinió

21-09-2018

 

Per què és important celebrar la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible?

En matèria de salut i benestar, sovint les reivindicacions de la ciutadania van molt més(…)
 
 

Subscriu-te al nostre butlletí

  • e-mail
 
 
Bars i Restaurants
Taxis i telèfons d'interès
Rep les notícies de Rubitv.cat per WhatsApp!