El Vallès Occidental es consolida com a comarca de turisme de negocis
La majoria dels visitants són homes de mitjana edat, viatgen sols i s'allotgen en hotels
El Vallès Occidental s'ha convertit en una comarca amb una potent estructura d'allotjament turístic significativa per atendre el turisme de negocis. Les dades recollides el 2016 presenten bons resultats tant en l'anàlisi de l'oferta com de la demanda. L'oferta de places s'estabilitza, amb un total de 6.531 llits. Aquest darrer any 2016 hi hagut un augment de places hoteleres d'un 1,1%, es mantenen els 28 establiments de turisme rural i augmenten els habitatges d'ús turístics (HUT), un 46,1%, que en nombres absoluts representa un augment de 125 places.
Segons dades de l'Informe sobre activitat turística de la Destinació Barcelona, elaborat per Turisme de la Diputació de Barcelona i que recull dades de l'any 2016, el pes de l'hoteleria és molt significatiu al Vallès Occidental (94%), seguit del Baix Llobregat (67%) i al Maresme (54%) per davant d'altres allotjaments com els càmpings o el de turisme rural. A més, van augmentar lleugerament el nombre de viatgers en hotels (0,2%) i el grau d'ocupació turística (64%). Amb tot, el Vallès Occidental se situa com la tercera comarca amb major nombre de viatgers (517 mil) per darrera del Maresme (1,2 milions) i Baix Llobregat (poc més d'1 milió).
Creix un 10% el nombre de pernoctacions en establiments hotelers
La demanda (basada només en xifres dels establiments hotelers) presenta un creixement en el nombre de turistes del 8,9%, i registra 560.730 turistes. El nombre de pernoctacions creix en un percentatge d'un 10,1% i se situa en un total d'1.152.711 nits. Així mateix, el grau d'ocupació ha incrementat un 9,8%, fins a establir una mitjana anual del 64% d'ocupació.
El perfil del turista de la comarca del Vallès Occidental es caracteritza per la presència de molts més homes (77,4%) que dones i per l'afluència de turistes d'un interval d'edat comprès entre els 35 i els 54 anys (59,1%). El cost de l'allotjament per persona i nit se situa als 61,8 €, 13 euros per sobre de la mitjana de la demarcació de Barcelona. I la despesa de l'estada se situa en 57 euros, també superant en 15 euros la mitjana.
Degut a la seva estructura majorment de negocis, el volum de turistes que rep es correspon en un 63,7% dels casos amb motivacions professionals. La segueix la motivació de vacances i/o oci amb un 19,9%. Per aquesta raó, segurament, el 43% dels turistes viatgen sols i només el 28% en parella o família i fills. El 42% agafen l'avió per arribar a la destinació, el 33% utilitzen el vehicle propi i el 15% agafen el tren.
L'elecció de l'allotjament a la comarca està estretament lligada a la seva oferta i, per tant, la major part dels turistes s'allotgen en hotels.
Respecte a les fonts consultades per cercar informació i decidir-se pel Vallès Occidental com a destinació destaca, seguint el patró de turisme de negocis que marca tots els aspectes de la comarca, l'empresa o centre d'estudis amb un 41,6% de les respostes. El segueix Internet, les xarxes socials i els blogs (14,8%).
Quant a la valoració global de l'estada, els turistes puntuen la comarca amb un 7,9 sobre 10 punts, disminuït un 0,3 pp respecte al 2015. Els aspectes més valorats són la seguretat (8,2), el caràcter i l'amabilitat de la gent (8,2) i l'allotjament (8,2).
RUBITV.CAT / Foto: Hotel Sant Pere II