04-09-2017
 

El primer autobús urbà de Rubí va començar a circular l'any 1969 després de ser beneït

Repassem l'evolució històrica del servei de transport públic de viatgers

El diumenge 26 de gener de 1969, dins els actes de celebració del XXX aniversari de l'alliberament de Rubí (data de la fi de la Guerra Civil al nostre municipi), es va presentar i beneir el primer autobús urbà de Rubí. El servei es va posar en funcionament l'endemà. Es tractava d'un autobús d'un color intens groc, de 7.60 metres de llarg, amb 48 places (20 asseguts) i de la marca Barreiros. Durant el primer any de funcionament, a banda del conductor l'autobús comptava amb hostesses que s'encarregaven de la venda de bitllets. Posteriorment, els conductors van assumir aquesta tasca. El preu del bitllet era de 2,50 pessetes, tal com relata el bloc Autobuses BCN.

Els tràmits per comptar amb servei públic d'autobús a Rubí es van iniciar l'any 1967, vista la necessitat de facilitar la mobilitat dels habitants del municipi, que creixia a un ritme vertiginós. Al ple de setembre d'aquell any es va acordar organitzar un concurs per triar l'empresa que faria aquest servei, i el novembre de 1968 es va resoldre el concurs, que va guanyar Autobuses Mons-Vila, empresa de José Mons, que ja posseïa una llicència de taxi al municipi.

Inicialment el servei comptava amb una única línia (Can Rosés-Mútua-Estació-Can Jardí), amb un horari molt ampli (de 4.40 a 22.55) i un interval de pas de 30 minuts. A poc a poc, arribarien nous autobusos, aquest cop Pegasos 5080, i, conseqüentment, noves línies. De fet, a finals de l'any 1969 ja hi havia en funcionament la línia 2 (Ca n'Oriol-Can Jardí), la línia 3 (Bailén-25 de Setembre) i una línia nocturna que funcionava dissabtes, diumenges i festius de 23h a 1h. L'any 1970 es van ampliar els recorreguts existents i es va crear una nova línia, la 5, que connectava Can Serrafossà i Els Avets amb l'estació. Tot i així, aquesta línia va durar només cinc anys. L'any 1972 el servei es mantenia estable, tot i que s'ampliaven recorreguts fins als polígons industrials i es creava un servei especial de cap de setmana fins a les piscines de Castellnou.

1977-1989: decadència del servei amb la gestió de TUTSA

L'any 1977, TUTSA (Transports Urbans de Terrassa, S.A.) pren el relleu a Mons complint una sentència del Tribunal Suprem. Els vehicles que s'encarregarien del servei eren els que abans s'havien fet servir a Terrassa i, per això, alguns d'aquests tenien més de 12 anys. Eren Pegaso Comet de tres portes pintats de color crema i verd. Les línies eren molt semblants a les que havia operat Mons fins al moment. En aquell moment el preu del bitllet era ja de 9 pessetes i va enfilar-se fins a les 28 pessetes de l'any 1983. El servei de TUTSA va ser molt discutit pels veïns, donat que els autobusos eren molt antics i els conductors no sempre mantenien els recorreguts previstos. L'any 1983, TUTSA estrena vehicles (Pegaso 5062-B) i fusiona totes les línies en només dues: L1 El Pinar-25 de Setembre i L2 Toledo-Avinguda Electricitat. Els caps de setmana només funcionava la línia F, una combinació d'ambdues línies. Es va mantenir el servei especial a les piscines de Castellnou tot i que amb una baixa freqüència.

1989-1992: TUS s'estrena a Rubí amb autobusos grocs, blancs i vermells

Les dificultats econòmiques de TUTSA van fer que l'empresa demanés la fi de la concessió. L'Ajuntament va adjudicar provisionalment el servei a l'empresa Transports Urbans de Sabadell (TUS), en règim de cooperatives. El servei es prestava amb autobusos Pegaso 5062-B, de color verd, i amb més de 15 anys d'antiguitat. L'any 1990 es reformula la xarxa i es redueix a una única línia, que connectava El Pinar amb Can Vallhonrat recorrent diversos barris del municipi amb una freqüència de pas de 30 minuts. A finals de 1990, l'Ajuntament va redactar el plec de condicions per a l'adjudicació definitiva del servei, que havia de tenir tres línies. El concurs, al que va presentar-se Sarbus, Corporación Española de Transporte i TUS va quedar desert i per això l'empresa sabadellenca va mantenir la concessió de forma provisional.

Tot i així, TUS va millorar el servei creant l'any 1991 una segona línia que connectava l'estació amb Can Jardí, facilitant el transport dels treballadors del polígon. Aquell mateix any va crear una tercera línia, que unia Can Fatjó, Els Avets i Can Serrafossà, barris desatesos pel bus des de la desaparició d'Autobusos Mons, i poc temps després van arribar alguns autobusos de segona mà repintats amb els tres colors de la bandera de Rubí: groc, blanc i vermell. L'any 1992 TUS posa en marxa la línia 4 (Castellnou-Estació).

1992-1997: Transports Públics, filial de TUS, recupera el servei de caps de setmana

L'any 1992 la mateixa TUS funda la companyia Transports Públics, una empresa filial. Es va mantenir el mateix servei amb els mateixos recorreguts i autobusos. Totes les línies tenien en aquell moment l'estació de Ferrocarrils com a punt central dels seus trajectes. L'any 1995 es torna a crear una línia F, que funcionava només els caps de setmana, i que feia un recorregut molt llarg que intentava suplir el servei de totes les altres línies. Un any més tard, Transports Públics fusiona les línies 1, 3 i 4 en una sola: la línia 1, que connectava El Pinar amb Castellnou amb dos recorreguts diferenciats -per Camí d'Ullastrell o per Avinguda Castellnou-.

1997-2007 Transports Públics millora el servei amb els primers autobusos adaptats

L'any 1997, l'empresa va renovar la flota amb autobusos Man de pis baix i rampes d'accés per a minusvàlids. Dos anys més tard va ampliar el recorregut de la línia 2 i trenca l'esquema de vehicles cada 30 minuts amb una freqüència de pas de 24 minuts en hora punta. També es crea la línia 3 (Castellnou-Can Solà) l'any 1998 i la línia 4 (Can Rosés-Mercat) l'any 2000. Al 2004, es crea el servei de bus fins al mercadal dels dissabtes i es posa en marxa un servei de bus entre l'estació i La Llana. L'any 2007, Transports Públics deixa la concessió, ja que l'Ajuntament exigia que doblés la flota (de 10 a 20 autobusos) i que les cotxeres s'instal·lessin a Rubí.

2007-Actualitat: RubíBus dota la ciutat de set línies d'autobús

A partir de 2007, Transports Municipals d'Egara SA (TMESA) s'encarrega d'explotar el servei, que bateja amb el nom actual de RubíBus. No va variar els horaris ni les rutes, i a més, la nova adjudicatària es va quedar amb el personal i el material mòbil de Transports Públics. En aquell moment, l'Ajuntament reconeixia que hi havia rutes massa llargues i que alguns barris, com Sant Jordi Parc, la Plana del Castell o el Segle 21, quedaven desatesos.

Des d'aquell moment, els autobusos van passar a ser vermells i blancs, després de guanyar un concurs popular per triar la imatge dels autobusos. Els set nous vehicles eren Scania N270UB Omnicity Hispano Habit, que s'afegien als dos minibusos Mercedes-Benz Vario. En total, una inversió de 9 milions d'euros.

El mes de desembre de 2009 es va posar en marxa una remodelació total de la xarxa urbana. Es va passar de quatre línies a sis, dues d'elles circulars: L1 El Pinar-Can Serrafossà, L2 Can Vallhonrat-El Pinar, L3 Estació-Castellnou, L4 Estació-Can Rosés, L5 Can Rosés-Estació i L6 Rubí Sud-La Bastida. Es tracta d'un mapa de rutes molt similar al que tenim ara i que va suposar la reducció de la freqüència de pas (de 32 minuts a 22/30 minuts).  Durant els anys posteriors la xarxa ha petit lleugers canvis de recorregut, sent el 2013 l'any més destacat per la supressió del pas del bus per l'illa de vianants. Un any abans, RubíBus creava la línia 7, donant servei als veïns de Sant Muç.

L'any 2016, el bus de Sant Muç i Can Solà (L7) va ampliar considerablement el seu servei (veure notícia) i aquest mes de juliol de 2017 les línies urbanes han deixat de circular per Doctor Robert i Maximí Fornés com a conseqüència de l'ampliació de l'illa de vianants.

RUBÉN CABÚS / Fotos: Autobuses BCN / Rubricata / Ajuntament de Rubí

 
2 comentaris
 

Comentaris

05-09-2017
10:53
 
Quico

Segons l'article: L'any 2007, Transports Públics deixa la concessió, ja que l'Ajuntament exigia que doblés la flota (de 10 a 20 autobusos) i que les cotxeres s'instal·lessin a Rubí.
Si no estic equivocat, actualment les cotxeres continuen a Sant Cugat, no? es va treure aquesta condició en la concessió actual?
Per altra banda, és interessant fer palès que en els primers anys de servei l'horari era molt més ampli que en l'actualitat.

 
05-09-2017
10:22
 
Juan

muy interesante

 
 
Afegir comentari
  • Nom
     
  • E-mail
     
  • Comentari
     
  •  
  •  
 

Tots els comentaris seran moderats abans de publicar-se.

Rubitv.cat no es fa responsable de l’opinió expressada pels usuaris. No es permeten comentaris ofensius, il·legals o que faltin a la dignitat de les persones. Rubitv.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri inapropiats.

Llegir avís legal

 

Notícies Relacionades

Societat

06-12-2018

 

Rubí ja compta amb un Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, elaborat per la Diputació de Barcelona

La Diputació de Barcelona ha realitzat el Pla de mobilitat urbana sostenible (PMUS) de Ru(…)

Societat

19-10-2018

 

S'amplien els horaris del cementiri amb motiu de la festivitat de Tot Sants

El cementiri municipal ampliarà l'horari de cara a la festivitat de Tot Sants. Així, a p(…)

Opinió

27-09-2018

 

Com el Vallès no hi ha res?

Aquests dies, coincidint amb la setmana de la mobilitat sostenible, la Diputació de Barc(…)

Societat

24-09-2018

 

16 vehicles elèctrics viatgen de Rubí a Mataró en el marc del Ral·li d'Eficiència Energètica

El segon Ral·li d'Eficiència Energètica s'ha celebrat a Rubí en el marc de la Setmana (…)
 
 

Subscriu-te al nostre butlletí

  • e-mail
 
 
Bars i Restaurants
Taxis i telèfons d'interès
Rep les notícies de Rubitv.cat per WhatsApp!