
Recursos per fer entitats sostenibles
Irene Borràs
Una de les principals diferències entre el món lucratiu (negocis) i el món no lucratiu (associacions i fundacions, entre d'altres) és com comencen la seva activitat. En el món associatiu s'ajunten un grup de persones, tenen una idea, una passió, un projecte i diuen: "podríem fer alguna cosa", i apareix una associació: moltes ganes de fer coses, idees, propostes... En un moment donat, algú fa la pregunta: "i els diners, d'on els traurem?" En canvi, en el món lucratiu res no es mou si no hi ha diners. No pots començar un negoci sense diners.
Aquesta comparativa posa en relleu una mancança de moltes entitats: pensar que els diners no són importants i que només compta allò que ens uneix (la missió). La missió és vital i és el que ha d'anar davant, marcant la direcció, però sense diners serà difícil arribar-hi.
Entitats que durin en el temps i siguin sostenibles són aquelles que incorporen la recerca de recursos com un àrea més a treballar dins l'organització. Per tant, si volem captar recursos, haurem de:
1r. Ser conscients que hem de parlar de diners. És el primer pas per incorporar a la Junta la captació de recursos com un tema rellevant i estratègic.
2n. Fer una pluja d'idees d'allò que podem fer per captar diners: rifes, loteries, calendaris, paneres, socis, micromecenatges, marxandatge, esdeveniments i festes, col·laboracions d'empreses i negocis locals...
3r. Informar-se. Veure què estan fent altres entitats de la ciutat o entitats similars a la nostra. Apuntar-se a butlletins gratuïts i especialitzats per a entitats, com ara A l'Abast o Xarxanet.
4t. Formar-se. Cal actualitzar-se, obrir finestres i aprendre constantment. Hi ha formació accessible a les entitats no lucratives, promogudes per administracions públiques, que val la pena aprofitar!
5è. Definir un pla de treball. No cal fer-ho tot i tot alhora. Planifiquem les accions.
6è. Executar i avaluar. El pitjor que es pot fer és no fer res. Cal provar. Veure els resultats, aprendre de forma continuada.
7è. No parar mai. No s'hi val a quedar-se aturat. Cal seguir mirant què més es pot fer.
Ens veiem aviat? De tot plegat en parlarem els propers 7 i 9 de març, de 19 a 21 h, en el curs organitzat per l'Oficina d'Atenció i Suport a les Entitats que es durà a terme a l'Ateneu Municipal de Rubí (c. Xile, 1-3). Les inscripcions s'han de formalitzar a través del correu oase@ajrubi.cat i es poden fer fins al proper 3 de març.
Irene Borràs, Consultoria especialitzada en compromís, responsabilitat, marca i impacte.