Warning: session_start(): open(/var/www/rubitv/tmp/sess_c3569jgltsmuvmmh6usplavo02, O_RDWR) failed: S’ha denegat el permís (13) in /var/www/rubitv/rubitv.cat/public/inc/classes/Application.php on line 33

Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /var/www/rubitv/rubitv.cat/public/inc/classes/Application.php:33) in /var/www/rubitv/rubitv.cat/public/inc/classes/Application.php on line 33
La Generalitat treballarà per controlar i prevenir els danys causats pels porcs senglars - Societat - Rubí TV
 
 
16-01-2017
 

La Generalitat treballarà per controlar i prevenir els danys causats pels porcs senglars

El govern desplega un pla d’actuacions per equilibrar l’ecosistema i controlar les sobrepoblacions d’animals

El Govern de la Generalitat ha acordat crear una Comissió Interdepartamental de Prevenció de Riscs i Danys produïts per les espècies cinegètiques. La creació d'aquesta comissió permetrà coordinar l'acció del Govern entre els diferents departaments, atès que la problemàtica actual és absolutament transversal i afecta a gran part del país, sobretot la vinculada a la presència de porcs senglars a zones urbanes.

L'evolució cultural de la societat catalana, més els canvis en determinats usos territorials i l'establiment de zones d'especial protecció, han anat deixant en segon pla l'activitat cinegètica, que es considera exclusivament com una activitat de lleure. La conseqüència ha estat l'increment descontrolat de determinades espècies de fauna salvatge, cosa que ha abocat al desequilibri de l'ecosistema i a una situació de conflicte i risc arreu del país. Les densitats de senglar, per exemple, s'han multiplicat per 7 en el conjunt del país en els darrers 15-20 anys. En el cas dels conills, les poblacions mitjanes a Catalunya s'han multiplicat per més de 6.  

Segons informa la Generalitat, durant el període 2003-2015 s'han autoritzat un total de 24.874 operacions de captures excepcionals per danys a l'agricultura. El 48% van ser per fer controls de senglar com a espècie responsable dels danys. Només l'any 2015 es van emetre 4.500 autoritzacions. En 12 anys s'han multiplicat per 9 les autoritzacions per danys a l'agricultura.

En un any, 1.900 accidents de trànsit a Catalunya relacionats amb animals

Els ungulats, però també les guineus i en menor mesura llebres i conills, estan molt relacionats amb accidents de trànsit. De fet, generalment es compleix que, a més densitat i abundància d'aquests animals, més accidents. Entre els anys 2008 i 2014, van tenir lloc 6.200 accidents de trànsit amb animals. L'any 2014 es van produir uns 1.900 accidents amb animals, 1.200 dels quals amb ungulats cinegètics. Es calcula que hi ha entre 700 i 1.000 accidents anuals amb senglars. Per tant, la Generalitat considera que Catalunya viu davant d'un medi desequilibrat, d'una problemàtica de país que cal redreçar. Creuen que cal aplicar totes les mesures necessàries i possibles per superar aquesta problemàtica i arribar a l'escenari d'una població de fauna cinegètica estable que no generi conflictes.  

El Pla de prevenció dels danys i riscos originats per la fauna cinegètica té com a objectiu general establir un nou marc legal, administratiu i operatiu, per tal de fer front als nous reptes que generen els elevats nivells poblacionals que han assolit diverses espècies cinegètiques. Es tracta de prevenir i controlar de forma eficient i sostenible els riscos i danys que generen.

L'estratègia que es posa a sobre la taula és la necessitat d'equilibrar l'ecosistema i buscar unes poblacions estables que no generin conflictes i minimitzar-ne els existents. Cal fer front a tots els impactes que tenen els danys de la fauna salvatge en: sanitat animal i salut per les persones, agricultura i ramaderia, accidents i seguretat a les vies de comunicació i biodiversitat i espais naturals. El repte és buscar un nivell sostenible d'aquestes poblacions de fauna cinegètica perquè estiguin en equilibri i en lloc de ser un problema siguin una oportunitat en els territoris rurals.

El pla s'estructura en 3 eixos principals: les millores del marc legal, la coordinació i la participació, i les accions de millora en gestió i prevenció. Un dels punts forts serà la creació del Pla especial de control del senglar a nivell català, l'espècie que en aquests moments origina més conflictes pel que fa a accidents de trànsit (86% dels accidents amb espècies cinegètiques), danys al sector primari (48% de les autoritzacions excepcionals) i el risc sanitari per a la ramaderia i per a les persones.

RUBITV.CAT / Foto: Generalitat de Catalunya

 
0 comentaris
 

Comentaris

 
Afegir comentari
  • Nom
     
  • E-mail
     
  • Comentari
     
  •  
  •  
 

Tots els comentaris seran moderats abans de publicar-se.

Rubitv.cat no es fa responsable de l’opinió expressada pels usuaris. No es permeten comentaris ofensius, il·legals o que faltin a la dignitat de les persones. Rubitv.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri inapropiats.

Llegir avís legal

 

Notícies Relacionades

Societat

10-09-2018

 

Ampli reforç del nombre de trens d'FGC durant la Diada

Amb motiu de la Diada Nacional de Catalunya, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya ((…)

Societat

07-09-2018

 

Els caçadors alerten que la vacuna per esterilitzar els senglars els n'augmenta l'agressivitat

La Federació Catalana de Caça (FCC) ha enviat una carta als ajuntaments que participen (…)

Societat

04-09-2018

 

La Generalitat encén l'alarma per l'augment d'un 42% dels morts en accidents de trànsit a Catalunya

La Generalitat de Catalunya ha encès el llum d'alarma per la sinistralitat viària. El p(…)

Societat

08-08-2018

 

La Generalitat vol eliminar l'hepatitis C a Catalunya

La consellera de Salut, Alba Vergés, ha assegurat que el Govern de la Generalitat s'ha ma(…)
 
 

Subscriu-te al nostre butlletí

  • e-mail
 
 
Bars i Restaurants
Taxis i telèfons d'interès
Rep les notícies de Rubitv.cat per WhatsApp!