10-11-2015
 

La mobilitat i l’espai urbà: una excel·lent oportunitat per a la participació ciutadana real

Mireia Gascon (AUP)

Repensar el model de mobilitat urbana i adequar i redefinir els usos de l’espai urbà són dos de les assignatures pendents de la nostra ciutat. Aquests dos àmbits, íntimament lligats, determinen en gran mesura la qualitat de vida de les persones; el nivell de qualitat de l’aire, promoure la mobilitat activa (caminant o en bici), o facilitar les relacions socials i el gaudi de l’espai comú són exemples del seu impacte.
 
Ja fa temps que els veïns i veïnes de Rubí es queixen de l’estat de les voreres, i de la mobilitat i de l’estat de l’espai urbà en general. L’Ajuntament liderat per Carme García en el seu moment va decidir realitzar una sèrie d’actuacions a l’espai urbà amb els diners del superàvit de l’exercici anterior, però aquestes actuacions no han fet que les queixes es reduïssin, ans al contrari, en molts casos les actuacions realitzades han hagut de ser modificades després de les queixes realitzades per alguns veïns i veïnes. És cert que molts dels nyaps actuals són herència de l'equip de govern anterior, però aquesta excusa l'equip de govern actual no la podrà seguir utilitzant gaire més temps. Les obres actuals es poden revisar i repensar, i si cal aturar-les perquè no estan ben planificades, s'aturen i es repensen. La justificació de que si no gastem aquests diners abans del 31 de desembre els “perdrem” tampoc convenç, perquè si es fan malament les coses no és que els perdem, és que els “malperdem”. Potser, arribats a aquest punt, i mal ens pesi dir-ho, caldria plantejar-se si ara per ara els diners s’haguessin invertit millor destinant-los a eixugar part del deute. D’altra banda, sorprèn també que, davant l’interès de gran part de l’oposició en qüestions de l’espai urbà i la mobilitat, l’equip de govern vulgui tirar endavant la seva proposta de carrils bici (l’Anella Verda), sense consensuar el recorregut amb, com a mínim, la resta de forces del ple. Recordem que ja l’any 2012 Alternativa Ciutadana de Rubí (ACR), ara integrada a l’AUP, i Iniciativa per Catalunya – Esquerra Unida i Alternativa (ICV-EUiA), vam presentar una proposta de xarxa de carrils bici que no només pretenia promoure la bicicleta per a usos recreatius (el que correspondria a la proposta de l’Anella Verda del PSC), si no que també establia recorreguts per a l’ús de la bicicleta com a modalitat de transport d’ús diari (per anar a la feina, a comprar, etc).
 
En tot cas, cal, urgentment, un pla de mobilitat, un pla de voreres, un pla de carrils bici, entre d'altres, i que la seva execució es planifiqui econòmicament i amb un calendari clar pels pròxims 4 anys. Però cal, sobretot, un espai de debat ciutadà on els problemes detectats i les possibles solucions puguin posar-se sobre la taula des d'una perspectiva global, integral i de ciutat, evitant fer pegats mal fets que a la llarga no solucionen gran cosa, i que a més representen una despesa innecessària. Creiem que la participació ha d'anar més enllà d’unes reunions amb l'Alcaldessa on s’esmentin problemes per part dels veïns i veïnes (programa d’Alcaldia als Barris). Cal caminar cap a un treball col·laboratiu de veritat entre administració (polítics i tècnics) i ciutadania. Donar veu als rubinencs i rubinenques i permetre l'entrada de diverses opinions i punts de vista a les propostes del govern no hauria d'espantar a ningú. Ans al contrari, s'hauria de veure com una riquesa i un valor afegit que tenim: si la ciutadania, o part d'ella, té ganes de dir-hi la seva, deixem que, de manera organitzada i establint un bon sistema de decisions, ho faci. No podem relegar i limitar la participació ciutadana a piulades al twitter de veïns i veïnes que estan cansats dels problemes de la ciutat. Tampoc és una bona solució que els diferents regidors de l'oposició ens dediquem a enviar correus de queixes ciutadanes a l'equip de govern;  ni és productiu ni és eficient. Des de l'Alternativa d’Unitat Popular (AUP) seguirem insistint en la creació d'una taula de mobilitat i de l'espai urbà que inclogui representants d'AAVV de veïns, entitats, experts i tècnics de l’Ajuntament vinculats a temes de mobilitat i de l'espai urbà, i persones que tinguin sensibilitat i interès per aquests temes. És més, la taula hauria d’incloure no només tècnics de l’Ajuntament de mobilitat i de l’espai urbà, si no que caldria incorporar tècnics d’altres serveis que permetin treballar aquests dos àmbits des d’una perspectiva de gènere, d’edat, de diversitat funcional, etc. Creiem que aquesta taula és una eina imprescindible per poder abordar els problemes actuals en aquests dos àmbits de la manera més democràtica, transversal i àmplia possible. Així doncs, de nou, com ja vam fer amb la proposta inicial de la moció presentada durant el mes de setembre, convidem a l'equip de govern a tenir en compte la nostra proposta de crear la taula de mobilitat i l'espai urbà i que aquest cop, ara sí, la tiri endavant. Com sempre hem dit, allà on es facin coses i ben fetes, ens hi trobaran. I en cas contrari seguirem insistint.
 
Finalment, crear el Servei de Mobilitat i de l’Espai Públic i dotar-lo de les eines necessàries per treballar adequadament seria una molt bona senyal de que aquests temes són una prioritat per l’equip de Govern. De moment, hem aconseguit que, a través de l’aprovació d’una moció en el ple de setembre, es destini una part dels pressupostos de l’any vinent a treballar en aquest sentit. Tot i així, creiem que cal fer passos més ferms i urgents.
 
Mireia Gascon, regidora de l’AUP (Alternativa d'Unitat Popular).

 
8 comentaris
 

Comentaris

11-12-2015
08:26
 
Albert

Jorge, precisament fer un treball conjunt per part de tota la gent implicada (ajuntament, veïns, comerciants, policia local...) és el que s'està proposant en aquest article. Una Taula de la Mobilitat/espai públic/digue-li-com-vulguis on treballar aquestes qüestions. De fet, Sabadell, Sant BOi i molts altres municipis tenen aquest espai i els va prou bé.

 
10-12-2015
21:44
 
Jorge

Por otro lado, no se pueden ir poniendo parches por aquí y por allí. Esto necesita un plan generalizado de la ciudad, pensado y meditado con todas las organizaciones. Un plan real de futuro como otras ciudades de alrededor. No lo que están haciendo.

 
10-12-2015
21:42
 
Jorge

Pues como aprovechemos los espacios vacíos poniendo tierra y pales mejor no hacer nada. Y luego está la movilidad, estoy de acuerdo que para ir al centro se puede ir andando, pero nos están dejando sin aparcamientos en los barrios de Rubí. No todos tenemos la suerte de trabajar y vivir en un mismo lugar o de tener transporte público en condiciones.

 
09-12-2015
12:29
 
Veí fins als nassos

Doncs les tres pilones que han posat davant del Bendranes les podrien posar a la reforma del carrer Riera amb santa Llúcia. Té sentit pilones al bell mig de l'illa de vianants? un pas de vianants pintat a terra en una zona de vianants? uns indicadors per vehicles per anar a la Policia Local si no hi poden passar vehicles????? Ajuntament, de veritat, feu-vos-ho mirar...

 
04-12-2015
21:57
 
Veí fins als nassos nª2

Tranquil amic veí, l'Ajuntament ja ha habilitat unes voreres prou amples a Sta. Llúcia/C. Riera on podran aparcar fins a dos cotxes damunt la vorera més mitja dotzena al pas de vianants. Mentre un agent a 50 metres treballa al servei del Regina.

 
12-11-2015
08:50
 
Veí fins als nassos

Agrairia que l'agent de la policia local que cada tarda regula el trànsit a la Pl. Salvador Allende caminés 50 metres fins al carrer Torrijos i instés als pares d'alumnes del Colegi Regina Carmeli que aparquen sobre les voreres a retirar els vehicles i permetin el pas de vianants. La grua també podria actuar d'ofici i no segons requeriment dels veïns (és un suggeriment...).

 
11-11-2015
10:46
 
uri

molt d'acord!!!

 
11-11-2015
08:15
 
Quico

Totalment d'acord en aquest espai que es proposa i que inclogui a tots aquells col·lectius que pateixen la mobilitat de la ciutat: comerciants, transportistes, taxistes, AMPA's, gent gran... Ha de ser un espai per discutir i parlar dels problemes que pateix la ciutat en qüestions de mobilitat, que no són pocs: indisciplina viària, mala qualitat de l'espai públic, emissions de gasos contaminants, contaminació acústica,... A d'altres municipis i espais funciona i ha permès treballar conjuntament entre els diferents actors (Sabadell, Terrassa, Mollet, UAB,...). Per què no a Rubí?

 
 
Afegir comentari
  • Nom
     
  • E-mail
     
  • Comentari
     
  •  
  •  
 

Tots els comentaris seran moderats abans de publicar-se.

Rubitv.cat no es fa responsable de l’opinió expressada pels usuaris. No es permeten comentaris ofensius, il·legals o que faltin a la dignitat de les persones. Rubitv.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri inapropiats.

Llegir avís legal

 

Notícies Relacionades

Societat

06-12-2018

 

Rubí ja compta amb un Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, elaborat per la Diputació de Barcelona

La Diputació de Barcelona ha realitzat el Pla de mobilitat urbana sostenible (PMUS) de Ru(…)

Política

31-10-2018

 

L'ANC impulsarà finalment les primàries a Rubí de cara a les eleccions municipals

L'Assemblea de l'ANC de Rubí del passat dijous, 25 d'octubre, va decidir per 20 vots a fa(…)

Política

19-10-2018

 

Els partits independentistes es posicionen sobre les primàries republicanes

L'Assemblea Nacional Catalana de Rubí ha celebrat un acte informatiu i de debat sobre el (…)

Política

16-10-2018

 

Alguns grups municipals expressen dubtes sobre el procés participatiu sobre el Parc de Ca n'Oriol

Alguns grups municipals han volgut donar resposta als resultats de la consulta ciutadana p(…)
 
 

Subscriu-te al nostre butlletí

  • e-mail
 
 
Bars i Restaurants
Taxis i telèfons d'interès
Rep les notícies de Rubitv.cat per WhatsApp!