FGC implanta un sistema que detecta automàticament el pas de vàries persones per les portes d'accés
La companyia desplegarà aquesta tecnologia de forma progressiva per reduir el frau i l'incivisme
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i l’empresa barcelonina Awaait Artificial Intelligence, SL (AWAAIT) han signat un acord de col·laboració per desplegar un sistema, pioner al món, que ajuda a millorar el control tarifari i d’accés a les estacions de les línies Barcelona-Vallès -entre elles, la de Rubí- i Llobregat-Anoia. Aquest sistema de control de frau, anomenat Detector, genera alertes en temps real quan detecta el que es coneix popularment com a trenets (usuaris que entren o surten de les estacions sense validar aprofitant el pas previ per les validadores d’un altre usuari, prenent avantatge del marge de temps en què les portes romanen obertes al seu darrera). El sistema permetrà permetrà identificar i interceptar immediatament la persona infractora i imposar la sanció corresponent per dissuadir-los de mantenir aquesta pràctica, molt minoritària als accessos d’FGC, segons l'empresa, però que provoca un efecte greu en la percepció dels altres viatgers.
Detector consisteix en una càmera que observa la zona de validació i que transmet un avís quan detecta el pas d'un potencial infractor. Aquest avís arriba a terminals mòbils en forma de seqüència d'imatges, molt pocs segons després de l'entrada de la persona usuària. Un interventor equipat amb un terminal mòbil (i amb l'aplicatiu activat) rep l'alerta i decideix si cal procedir a la intercepció del potencial infractor. En cas afirmatiu, atura la persona identificada a la imatge i li demana el bitllet o títol de transport. Si el bitllet o títol no està validat, és incorrecte o simplement la persona no porta cap bitllet, tramita una sanció. El sistema es converteix també en una eina de gestió, ja que genera automàticament estadístiques del frau en temps real i permet seguir-ne l'evolució en el temps.
FGC, empresa pionera en la lluita contra el frau
FGC és a l'avantguarda del sector del transport públic en el desplegament progressiu de mesures tecnològiques i operatives per al del control de frau. Així, des de 2011, i per reforçar les intervencions dins de les instal·lacions, aplica el mètode de validació del bitllet o títol de transport tant a l'entrada com a la sortida de les estacions. Amb aquest control s'ha aconseguit reduir sensiblement el frau, que l'any 2013 es va situar en el 0,041%, en el global de la xarxa.
Fins ara, i de manera puntual, des del Centre de Control Integrat d'FGC s'observaven ocasionalment les imatges de les càmeres de vídeo que controlen les barreres tarifaries de les estacions i es transmetien per telèfon al personal d'intervenció les característiques físiques de les persones infractores per orientar les tasques d'intervenció. El nou aplicatiu automatitza aquest procés i permet la vigilància permanent de les barreres tarifàries. Aquest nou sistema d'intervenció selectiva té l'avantatge de no interferir el pas de la resta de clients: permet reduir el nombre de controls massius i les seves eventuals molèsties i establir, en el seu lloc, controls selectius a qualsevol hora i amb equips d'intervenció més reduïts. De fet, la prova pilot instal·lada en un dels accessos de l'estació de Provença ha comportat una reducció dràstica del frau per trenet. Està previst que FGC desplegui aquesta solució a les estacions de Catalunya, Muntaner i a la resta d'accessos de l'estació de Provença durant l'any 2014 i que posteriorment, si el sistema funciona, ho faci a estacions com la de Rubí.
RUBITV.CAT / Foto: FGC
Comentaris

Duke
T'enganxen si entres a les instal·lacions fent el trenet, però i si en surts després de viatjar amb un bitllet menor?

Josep
"per dissuadir-los de mantenir aquesta pràctica, molt minoritària als accessos d’FGC, segons l'empresa, però que provoca un efecte greu en la percepció dels altres viatgers".
De debò la justificació es "l'efecte greu en la percepció dels altres viatgers"? I, si la pràctica és tan minoritària, no crec que sigui tan urgent implementar sistemes tecnològics com aquest, que seran cars. Les multes, però, ho compensaran, és clar.
De fet, presentar com a pionera contra el frau una empresa que es centra en el rendiment que li aportaran les multes em sembla, com a mínim, questionable. Especialment quan són de plena actualitat les reclamacions sobre els preus del transport públic.

David
Jose, perdona. Rubí - LesFonts 4'30€. En la parada de Hospital General no solo hay un hospital privado.
La subida de los precios en transporte público es desproporcionada se mire por donde se mire. Hay incivicos en todas partes. Tambien hay gente que no puede pagar.
Totalment dacord amb el Quico. Només faltaria que a dia d'avui s'apliqués alguna solució popular.

jose
David "Ir a Hospital general i volver son 4'30€" POR FAVOR,con una T10 son poco más de 1euro el viaje...si lo que quieres es pagar menos de 1 euro pq un transporte te lleve de forma directa del centro de la ciudad (ciudad periférica por cierto,esto no es Barcelona) a las puertas de un Hospital privado...pues tu modelo de transporte público y el existente EN EL MUNDO ENTERO es otro.
No entro en si debería bajar o subir el precio,sólo digo que si vale X y alguien se cuela pues ha de prohibirsele la entrada.
Más caro me es a mi q se paga el sistema de mis impuestos y no lo uso nunca.
Y deacuerdo con quien dice que quien se cuela luego va con iPhone,no es cuestión de dinero,es cuestión de incivismo.

Quico
Plantejo una possible solució: reduir el preu del bitllet (possible augment de la demanda que compensa una possible reducció dels ingressos de billetatge) i augmentar el preu de les sancions. El problema és que aquesta mesura depén de l'ATM (formada per Gencat, Ajuntament de BCN, AMB i Estat) i no volen sentir a parlar de reduir preus. Recomano la web: http://www.transportpublic.org/

usuari habitual de FGC
Cada dia haig d'agafar el tren per anar a barcelona, cada any em deixo un dineral.
Está clar que hi ha gent que es cola, el problema esta en que gairebé son els mateixos (comprobat desde fa anys, les cares dels que es colen ja son conegudes) aquesta gent si veu que els hi impedeixes actua amb agresivitat (per cert, si que tenen diners per un iphone) el que cal discernir es sobre el que es cola perque no te recursos i el que es cola per vici.
Amb els temps que corren, poder si que s'hauria de plantejar un sistema per als aturats amb descomptes importants (sempre regulat perque aqeust pais acostumem a anar de llestos i al final ho treuen per abusos).
Dit aixo, ja em podeu posar a parir (com sol ser normal amb aquest tema)

David
Jose, no hace tanto pagaba 6'10€ por el T10 de 1 zona. Ahora vale 10'30. 20'30 si tienes que ir a BCN. Ir a Hospital general i volver son 4'30€. La gente se cuela? Obvio! Cada vez el transporte público es menos público, no crees?
En lugar de gastarse el dinero en sistemas de seguridad quizá lo mejor es plantearse porqué la gente no paga el billete.

jose
David, pues si te sale mejor de precio no ir en transporte público pues no vayas...allá cada uno con sus mejores opciones.
Pero quien lo use que lo pague, FALTABA MÁS. Me parece una muy buena iniciativa para que los 'listos' de siempre empiecen a ver que tanto abusar con no pagar tiene su consecuencia.
No nos engañemos, si fueran 4 los que no pagan, FGC no se gastaría el pastón que vale el sistema. Por desgracia cada vez hay mucho más 'listo' que piensa lo tan español 'que lo pague otro'...y así vamos en este país.
Ahora solo falta que las multas sean ejemplares y se hagan pagar, y no que sea un cachondeo donde al final nadie lo paga o le hacen pagar sólo el billete.

Dani
Incívico es el precio de los billetes. Porque si que tienen dinero para ser pioneros de forma mundial en implementar este tipo de sistemas....

David
El que han de fer és baixar els preus. Em surt gairebé igual de preu anar en transport privat a la feina que en públic. Per no parlar del temps que m'estalvio, així que ja ni m'ho plantejo.