18-02-2014
 

El carrer més maltractat de Rubí

Ignasi Mir

Diguem-ho clar, els vianants de Rubí no gaudim dels carrers més agradables de la comarca. Per acabar-ho d'arreglar, tenim la mala sort de viure al costat d'un dels municipis més rics de Catalunya i, és clar, les comparacions són molt cruels. Però quin diríeu què és el carrer més maltractat de la ciutat? No vull dir el més conflictiu ni el més lleig. Vull dir el carrer que pitjor ha portat el pas dels anys, el carrer que quan ens toca passar-hi l'intentem evitar, el carrer on la convivència amb els vehicles és més difícil.

Quan ho discutim amb amics o veïns, tenim la tendència a pensar que és el nostre o el d'alguns dels nostres familiars. Tan subjectiu és? Intentem-ho racionalitzar. Hi ha quatre factors bàsics que hi poden influir: l'accessibilitat pel vianant, la velocitat del vehicles i la quantitat de vehicles que hi passen en comparació a la quantitat de vianants.

L'accessibilitat pels vianants depèn, bàsicament, de l'amplada dels carrers. Aquí trobem dos grans grups, els carrers amb amplada superior als 7 metres i els que tenen una amplada inferior. La principal diferència és que en aquests últims, si es volen garantir els 90 cm de pas pels vianants contemplats per la normatives d'accessibilitat, l'amplada no és suficient per tenir-hi aparcament en superfície. La majoria de carrers de Rubí corresponen al primer grup però, en canvi, els carrers de la Plana del Castell i del Centre, amb l'excepció del carrer Major o Fondo, i Maximí Fornés/Pau Clarís, tots corresponen al segon grup. Paradoxalment, molts d'ells mantenen l'aparcament o, encara que no el mantinguin, les seves voreres no compleixen aquests 90 cm.

Respecte al número de vehicles els podem dividir en tres grans grups: els vials amb molt trànsit (més de 5.000 vehicles /dia), trànsit alt (entre 1.000 i 5.000 vehicles/dia) i els de trànsit baix.  En canvi, la velocitat dels vehicles depèn de factors més físics com ara la longitud de carrer sense cruïlles o l'existència de senyalització o elements dissuasius a la calçada.

A partir d'aquests factors, podem concretar més? Personalment, descartaria els vials principals de la ciutat (carrer Maximí Fornés, carretera de Terrassa, avinguda de l' Estatut o carrer Edison), perquè el problema recau més amb el número de vehicles que hi passen que no pas amb les seves característiques físiques i on la solució ha de venir precedida d'un canvi important en la mobilitat de la ciutat. També descartaria els carrers dels ponts (sant Joan i Cadmo) per raons semblants.

La resposta, doncs, hauria d'estar dins del grup de carrers amb trànsit alt i amplades menors al 7 metres. Es tracta dels carrers Espoz i Mina, Cervantes, Llobateras, Montserrat, Nou, Magallanes, Terrassa, Sant Gaietà i Virgili. A Cervantes, Espoz i Mina i Llobateras fa temps que es van ampliar les voreres correctament. Magallanes i Virgili, en canvi, mantenen els aparcaments de vehicles i les voreres no són ni molt menys accessibles. El carrer Virgili és un cas especialment curiós, ja que va  patir un augment desproporcionat de pas de vehicles arran de la vianització del carrer major i no s'ha fet res per canviar-ho. També el carrer Terrassa podria ser un bon candidat perquè hi ha un tram amb voreres insuficients i on alguns cotxes provinents de la l'Escardívol entren massa ràpid.
El meu candidat, però, és el carrer Sant Gaietà. Ho té tot: molt trànsit, carrer estret i amb vehicles circulant a una velocitat superior als 50 km/h, quan clarament la velocitat hauria d'estar limitada als 30km/h (les anomenades zones 30 per a carrers).  Fa uns anys, amb bon criteri, es va eliminar l'aparcament i es va ampliar una de les voreres, però al no tocar l'altra, l'espai pels vehicles ha quedat totalment excessiu. Aquesta amplada i el fet de què es tracti d'un carrer molt llarg i sense cruïlles ha portat a velocitats totalment fora de lloc.

Els veïns són plenament conscients del problema i per això han recollit més de 60 signatures que van fer arribar  a l'Ajuntament fa mesos. Malgrat que l'Ajuntament es va limitar a donar una resposta de cortesia sense cap concreció (tipus Rajoy), estic segur que també n'és conscient del conflicte però no posa fil a l'agulla degut a l'estratègia econòmica dels últims anys de reduir les inversions a la mínima expressió. No comparteixo gens aquesta política. A banda de col·laborar amb l'atur del sector de la construcció (es tracta d'una retallada social més), eliminar les inversions es basa en el criteri que aquestes no són prioritàries, independentment de l'objectiu de la inversió. No dubto que hi hagi inversions més que posposables, però segur que hi ha varies despeses que l'ajuntament podria eliminar o suspendre abans de, per exemple, deixar el carrer Sant Gaietà tal com està ara. No deixar a mitges l'adequació de carrers com aquest permetria eliminar un punt de risc d'accidentalitat i garantir l'accessibilitat de molts veïns i, per tant, hauria de formar part de les polítiques socials i de seguretat de qualsevol municipi.

Ignasi Mir, enginyer de Camins.

 
26 comentaris
 

Comentaris

21-02-2014
10:06
 
Ignasi Mir

Estudi del RACC. No dic que no hi hagi valentía. Dic que l’estudi existeix des del 2004 ,elimina un sentit a cada pont i diu que és viable. Entenc que l’ajuntament ha descartat aquesta opció perquè el POUM plantejava 10 ponts!! Jo crec que no es farà ni un en 10 anys (fins que no torni a créixer Rubí si és que creix) i que s’hauria de tornar a estudiar aquesta opció (més sostenible).Desconec si el Pla de Mobilitat ho analitza. Crec que s’ha d’analitzar tècnicament (policía, bombers, emergències, mobilitat), i si es veu viable, sé prou valents per tirar-ho endavant (no sé si l’actual ajuntament seria prou valent).

 
21-02-2014
08:04
 
Albert

Un exemple de com està el pati són els carrers dels voltants d'equipaments amb gran afluència de gent: Correus c/ Terrassa, Escola Bressol i Escola de Música a l'Escardívol amb el c/ Cadmo (vorera d'accés de pam i mig), accés a la biblioteca des de Plana de Can Bertran (voreres estretes i vehicles amb velocitat excessiva), voltants del mercat (voreres en mal estat i estretes)... No crec que sigui possible un rànking, és la CIUTAT en el seu conjunt. Potser seria més fàcil fer-ho al revès, quin és el carrer més ben parit de la ciutat?N'hi ha algun?

 
20-02-2014
22:52
 
El pastoret de la segarra

Malauradament qualsevol carrer de qualsevol barri de la ciutat fora del centre està pitjor que molts dels que dieu, ignasi, que tampoc es que estiguin be precisament.
El carrer Barcelona es un desastre, el carrer de la Plana de can beltran un altre, per no dir el mateix carrer cadmo, o Calderón de la Barca...o la Avda de Castellbisbal en el seu primer tram de la pujada de can Fatjó, o el carrer Bartrina que posa els pels de punta...
La mobilitat de la ciutat es com una gran cagada gestionada per un equip de mosques.

 
20-02-2014
18:46
 
mariona checa

Totalment d'acord amb el comentari de la Sivia...anar amb cotxet per Rubí,es un horror...

 
20-02-2014
14:31
 
Escardívol = Parc Central de Rubí

En vistes que Rubí no disposa de cap parc central urbà, no seria millor que l'Escardívol fes aquesta funció abans que sigui un espai erm i sense vida? Lloc per aparcar a Rubí n'hi ha, després de les obres del Mercat es va construir una nova planta d'aparcament que en aquests moments està tancada per manca de demanda! Algú va fer malament els càlculs... Crec que ens hem d'anar mentalitzant que per aparcar al carrer cal pagar (com a la gran majoria de ciutats)

 
20-02-2014
14:28
 
Sílvia

Un article molt interessant!
Estic molt d'acord amb tot això, només afegiria que circular amb cotxets de nadons o cadires de rodes és tota una aventura a Rubí!! I no per carrer en concret, sinó de manera generalitzada.

 
20-02-2014
14:27
 
Quico

Aleshores, si hi ha una possible solució tècnica a la qüestió dels ponts de la ciutat (informe RACC no penjat al web de l'Ajutament) que no es tiri endavant es per manca de valentia política? Mentrestant el vianant continua supeditat al cotxe... D'això se'n diu continuar amb polítiques de la dècada dels 60's i 70's del segle passat en ple segle XXI. No comment

 
20-02-2014
11:38
 
Octavi

A alguns trams de Magallanes literalment t'has d'esperar a la vorera a que els cotxes tombin. O arrambar-te bé a la pared per no rebre un cop de retrovisor.

 
19-02-2014
14:28
 
Ignasi (II)

Jo he apostat pel Sant Gaietà perquè em sembla el cas més bèstia, però estic d'acord en què s'hauria de restringir el trànsit i l'aparcament s'hauria d'eliminar a la major part dels carrers esmentats i moure les places a altres ubicacions com una ampliació de l'aparcament de l'Escardívol. Salut a tots.

 
19-02-2014
14:25
 
Ignasi

Gràcies a tos pels comentaris. Estic molt d'acord amb el Carrer unió on passen vianants i molts vehicles. Per Balmes potser no hi passen molts vehicles. Respecte els ponts, també ho comento a l'article, que no es tracta tant d'ampliar voreres sinó de repensar-los en general. Ja fa 10 anys que un estudi RACC va proposar eliminar un sentit a cada pont i assegurava que era factible i AIXÒ que són un lobby de automovilistes!! Més accessibilitat sense necessitat dels ponts del pou que tardarem segles en veure. Fer-ho, és poca inversió i un augment de qualitat de vida molt important. Fa falta valentia però...

 
 
Afegir comentari
  • Nom
     
  • E-mail
     
  • Comentari
     
  •  
  •  
 

Tots els comentaris seran moderats abans de publicar-se.

Rubitv.cat no es fa responsable de l’opinió expressada pels usuaris. No es permeten comentaris ofensius, il·legals o que faltin a la dignitat de les persones. Rubitv.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri inapropiats.

Llegir avís legal

 

Notícies Relacionades

Societat

06-12-2018

 

Rubí ja compta amb un Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, elaborat per la Diputació de Barcelona

La Diputació de Barcelona ha realitzat el Pla de mobilitat urbana sostenible (PMUS) de Ru(…)

Opinió

27-09-2018

 

Com el Vallès no hi ha res?

Aquests dies, coincidint amb la setmana de la mobilitat sostenible, la Diputació de Barc(…)

Societat

24-09-2018

 

16 vehicles elèctrics viatgen de Rubí a Mataró en el marc del Ral·li d'Eficiència Energètica

El segon Ral·li d'Eficiència Energètica s'ha celebrat a Rubí en el marc de la Setmana (…)

Opinió

21-09-2018

 

Per què és important celebrar la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible?

En matèria de salut i benestar, sovint les reivindicacions de la ciutadania van molt més(…)
 
 

Subscriu-te al nostre butlletí

  • e-mail
 
 
Bars i Restaurants
Taxis i telèfons d'interès
Rep les notícies de Rubitv.cat per WhatsApp!