20-10-2013
 

El Pla de Mobilitat Urbana. Arranjar, transformar o sortir del pas?

Ismael Blanco

Durant el primer semestre del 2013, la polèmica sobre el pas del bus per l'illa de vianants va encendre els ànims de la ciutadania de Rubí. Algunes entitats recolliren signatures en contra del canvi de recorregut (veure notícia). D'altres manifestarem el nostre suport a la mesura (veure notícia). El govern va haver d'aturar la decisió en primera instància per la forta oposició d'un segment del moviment veïnal i la manca de suport polític en el Ple Municipal. Tota una lliçó: les coses s'han de fer ben fetes. A través del diàleg, la situació es va reconduir i, finalment, es varen aconseguir els suports polítics i les complicitats socials necessàries per tirar endavant el canvi de recorregut.

Fi de la història? La defensa del canvi de recorregut que vam fer des del col·lectiu Rubí Espai Comú (cREC) coincidia amb el 'sí crític' i l' 'abstenció crítica' d'algunes formacions polítiques, en el sentit que consideràvem que el debat havia d'anar més enllà de la polèmica del 'bus sí o bus no' i, fins i tot, més enllà (molt més enllà) de l'actual traçat de l'Illa. Ens convé, per exemple, acabar de pensar en profunditat el model d'illa que volem (benzinera, carrers perpendiculars, c/Maximi Fornés, integració amb les places dels voltants, trànsit nocturn, dinamització com a espai cultural i de participació, etc.). Però, necessitem, també, pensar en la mobilitat i en l'espai públic en el conjunt de la ciutat: per exemple, per què no impulsar fora del centre noves illes de vianants (temporals o permanents) com una manera de promoure la reapropiació veïnal dels carrers com a espai de joc i de trobada?

El procés d'elaboració del Pla de Mobilitat Urbana hauria de ser la gran ocasió per tenir aquest tipus de debats. Però, a hores d'ara, els indicis no són gaire esperançadors. Certament, a hores d'ara només tenim indicis i per tant hem de ser prudents. Però també podem interpretar els indicis com un toc d'alerta sobre el que pot acabar passant. La web de l'Ajuntament de Rubí no ens convida a pensar, precisament, que estiguem a les portes d'un gran debat polític i ciutadà sobre el model de mobilitat i espai públic a la ciutat. Res a la pàgina principal. No massa, tampoc, a la secció de Mobilitat i Transports. L'apartat de notícies en aquesta secció es fa ressò d'una trobada amb el Consell dels Infants i Adolescents que "tanca les sessions de participació sectorials del pla de mobilitat urbana" (sic). Segons informa la notícia, a finals de setembre van tenir lloc tres sectorials més amb gent gran, empresaris i comerciants (res amb el Consell Escolar Municipal, per cert? Res sobre camins escolars?). També s'explica que a finals del 2012 van tenir lloc els plenaris de mobilitat del projecte Barris al Dia (ha passat gairebé un any!) i que totes les idees que han anat apareixent en aquests espais seran tingudes en compte per completar el diagnòstic (com es farà aquesta traducció?). El diagnòstic tècnic, per cert, ha estat elaborat (per part de qui?), però no es pot localitzar a la web.

Hom podria pensar que, atesa la naturalesa suposadament participativa d'aquest procés, es podria ampliar aquesta informació en la secció de Participació. Doncs no: en el llistat de processos participatius que s'hi recullen, no es fa cap esment al procés de participació en el Pla de Mobilitat Urbana. Res sobre els mecanismes participatius utilitzats fins ara (més enllà d'un esment indirecte en la informació sobre el projecte Barris al Dia); res sobre com es farà la participació en la fase propositiva (llàstima que no tothom hagi pogut participar en la de diagnòstic); res sobre la Comissió Cívica de Seguiment que haurà de vetllar pel compliment de les propostes. C'est ça!

Aquesta anàlisi de la informació disponible a la web ens pot conduir a tres tipus de conclusions: la primera, no ho hem de descartar, és que qui escriu aquestes línies no sigui massa hàbil buscant informació a la xarxa; la segona, que estiguem davant d'un problema comunicatiu (de transparència administrativa, potser?), però no de manca de projecte; la tercera, força més preocupant, és que, en realitat, el PMU i el procés de participació estan començant amb molt poca energia (la vam gastar tota en el debat sobre l'illa de vianants, potser?).

Rubí no es pot permetre passar de puntetes sobre el tema de la mobilitat i de l'espai públic. Necessitem un govern que tingui una visió clara sobre cap a on hem d'avançar, un govern amb horitzó. L'horitzó no pot ser arranjar la ciutat que ja tenim, millorant-la en aspectes més o menys concrets com el sentit de la circulació d'algun carrer o l'amplada d'alguna vorera. Necessitem un model fonamentat en prioritats clares, com l'aposta feta per l'Ajuntament de Sant Cugat (amb el suport del CiU, PSC, ICV i CUP) en el seu propi PMU: primer, les persones; després, el transport públic; després, la bicicleta; i després, i només després, els cotxes.  Necessitem, també, un procés participatiu de veritat per acordar estratègies creatives i no traumàtiques que ens permetin caminar cap a la consecució d'aquest model. Necessitem, en definitiva, iniciar aquest procés amb una ambició transformadora, i no simplement amb la idea de 'sortir del pas'. Encara hi som a temps?

Ismael Blanco, politòleg i membre del col·lectiu Rubí Espai Comú (cREC).

 
7 comentaris
 

Comentaris

23-10-2013
09:48
 
No ens quedem amb els documents

I una taula rodona oberta a la ciutadanía amb diferents actors/entitats que exposin el seu punt de vista? CREC, PTP, Cecot, Sindicats, AAVV, RACC, Cambra de Comerç, Amics de la Bici... Aquest tipus d'actes es fan habitualment per veure els diferents punts de vista dels actors i posar en valor la complexitat de la situació, en aquest cas la mobilitat a Rubí.

 
22-10-2013
10:30
 
Albert (II)

Em sembla que al PMU tindrà la mateixa sort, podent ser una eina claríssima per millorar la qualitat de vida dels veïns de la ciutat promovent la mobilitat sostenible (ampliació de voreres, reduir l'ús del cotxe, promoure la bicicleta), reduint les emisions de gasos contaminants o limitant el soroll provocat pels vehicles (que no és poc), acabarà en algun calaix dels responsables d'urbanisme, de transports i d'espai públic amb la satisfacció d'aquests d'haver complert amb la llei (però no amb els veïns pels qui governen)

 
22-10-2013
10:29
 
Albert (I)

Potser ens hauríem de plantejar si té sentit fer Plans (Equipaments Culturals, Salut, Joventut…) perquè l'equip de govern està obligat a fer-ho per llei però que una vegada aprovats se'n desentenen i queden abandonats en algun calaix.

 
22-10-2013
08:27
 
El pastoret de la Segarra

Em sembla una molt bona aportació. Crec que aquest debat participatiul`hem de tenir, tal com diu l'Ismael i que hem de començar a pensar quin serà el model de mobilitat dels propers anys a la ciutat. Una sorpresa agradable la del CREC.

 
21-10-2013
19:01
 
A José Segura

No maregis la perdiu amb la Generalitat que quan vosaltres governaveu les vàreu fer de l'alçada d'un campanar. Així ha quedat el PSC.´El que planteja l'amic Blanco és a anys lluny de la comprensió de l'actual grup socialista a l'Ajuntament. No tenen ni idea, ni projecte, ni ganes. No en saben i a sobre tenen molt mala llet amb els qui ni pensen com ells. Segura a tu et faran cas, diguels-hi que pleguin i que tornin a l'atur que és l'origen de la majoria dels regidors i regidores començant per l'Alcaldessa.

 
21-10-2013
08:35
 
Quico

Totalment d'acord amb aquestes línies. A nivell metodològic el PMU haurà tingut en compte el PGOU o el POUM per calcular les emisions, el nº de desplaçaments, els habitants de la ciutat... en un escenari a 6-12 anys vista?

 
20-10-2013
12:29
 
José Segura

Tienes, como siempre, toda la razón Ismael, ¿pero como calificarías la actitud de Mobilitat i Transports de la Generalitat que permite que una empresa privada de transportes (sarbus) modifique el recorrido de una linea interurbana de forma que para volver del Hospital Mutua de Terrassa a Rubí, han suprimido el servicio que había y ahora hay que ir desde la Mutua al Hospital del Consorcio y a continuación a Rubí, o, en su defecto, coger un autobús hasta los FGC y de ahí a Rubí. Ah, y la frecuencia de paso es de un servicio cada 60 minutos (¡¡una hora!!) Es evidente que quien diseña y regula el transporte público no es usuario. Con lo cual la tentación de usar el vehículo privado es demasiado fuerte.

 
 
Afegir comentari
  • Nom
     
  • E-mail
     
  • Comentari
     
  •  
  •  
 

Tots els comentaris seran moderats abans de publicar-se.

Rubitv.cat no es fa responsable de l’opinió expressada pels usuaris. No es permeten comentaris ofensius, il·legals o que faltin a la dignitat de les persones. Rubitv.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri inapropiats.

Llegir avís legal

 

Notícies Relacionades

Societat

06-12-2018

 

Rubí ja compta amb un Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, elaborat per la Diputació de Barcelona

La Diputació de Barcelona ha realitzat el Pla de mobilitat urbana sostenible (PMUS) de Ru(…)

Societat

01-10-2018

 

Arrenca la fase de propostes ciutadanes per a la reforma del Parc de Ca n'Oriol

El procés participatiu que decidirà com serà el Parc de Ca n'Oriol entra en una nova fa(…)

Opinió

27-09-2018

 

Com el Vallès no hi ha res?

Aquests dies, coincidint amb la setmana de la mobilitat sostenible, la Diputació de Barc(…)

Societat

24-09-2018

 

16 vehicles elèctrics viatgen de Rubí a Mataró en el marc del Ral·li d'Eficiència Energètica

El segon Ral·li d'Eficiència Energètica s'ha celebrat a Rubí en el marc de la Setmana (…)
 
 

Subscriu-te al nostre butlletí

  • e-mail
 
 
Bars i Restaurants
Taxis i telèfons d'interès
Rep les notícies de Rubitv.cat per WhatsApp!