
Avançar o no avançar, és la qüestió
Annia Garcia
És difícil projectar què volem per a la nostra ciutat sense comparar-nos amb altres municipis. Tancar els ulls i, obviant els defectes propis i les virtuts alienes, dibuixar com és la ciutat on volem viure d’aquí cinc o deu anys. Aquesta dificultat ha marcat, en el si d’ICV, el debat sobre la desviació de les línies d’autobús al seu pas per l’illa de vianants. Un debat que ens ha ajudat a definir, amb perspectiva de futur, en què pensem quan pensem en l’illa de vianants.
Primer de tot, l’illa de vianants no pot ser només un carrer. Hem de ser ambiciosos en la construcció d’un espai que connecti punts d’interès i que, per si sol, suposi un patrimoni ciutadà. En segon lloc, l’illa de vianants no és -ni s’ha de dissenyar com- un centre comercial. Esperem que la retirada del bus afavoreixi el comerç, però no és un argument que per si sol inclini la balança. Pensar l’illa de vianants com un 'centre comercial obert' és excloure-hi les persones sense capacitat de consum. Aquest espai, no ho oblidem, pertany al conjunt de la ciutadania de Rubí, i no només als veïns i veïnes que hi viuen o els comerços que hi radiquen.
Dit això, el servei de transport públic no pot ser la víctima necessària -el dany col·lateral. Hem de tendir a millorar la qualitat del servei i, en aquest cas, l’allunyament de les parades ha d’acompanyar-se d’un pla de millora en l’accés a les noves. Per exemple, hem de garantir un accés per a vianants des de la parada de plaça Catalunya (que ha desaparegut) fins a la parada ubicada davant la comissaria de la Policia Nacional. I evidentment, hem d’estar atents als perjudicis que els canvis en les línies urbanes puguin causar als usuaris, perquè si ho fem bé, ningú ha de sortir perjudicat.
Per últim, és evident que una illa de vianants més àmplia requereix ser pensada en un marc més ampli. Ja fa anys que Rubí espera un pla de mobilitat que planifiqui el futur i integri tots els barris, de la mà d’un POUM que no arriba mai i que amb cada retard hipoteca allò que Rubí podria arribar a ser.
Retirar el bus de l’illa de vianants és fer un primer pas cap al Rubí que volem en el futur. És difícil, sí, perquè tenim la ciutat que tenim, amb un teixit urbà que sembla difícil de readaptar. Però si no fem res per començar a canviar-lo, d’aquí a deu anys no tindrem la ciutat que volem, sinó la mateixa que tenim ara.
Annia Garcia, regidora d'ICV-EUiA.
Comentaris

Quico
En aquesta ciutat es troba a faltar una visió de conjunt, de saber quina direcció ha de tenir la ciutat i els objectius que s'ha marcat. Tinc la sensació que tot allò que es fa són simples pedaços (implantació de l'illa en el seu moment, gestió d'aquesta, reforma d'edificis sense saber quin ús se'ls donarà (Celler), pla de voreres parcial i no integral. Està clar que la ciutat no té una direcció clara i va segons bufa el vent. És un problema que patim els ciutadans i que limita de forma clara la nostra qualitat de vida.

mec
sense dubte, la qualitat de les linies 1 i 4 ha baixat. No només per la ubicació de les parades sinó perquè la puntualitat del bus és més dificil. Pronostico que al Setembre hi haurà caos d'horaris, Si ara ja costa, amb escoles i jornades lalborals al 100 % serà pitjor.