
Més participació i més pluralisme
Ismael Blanco
Abans de fer cap mena de comentari sobre la distribució de vots per partits en les eleccions d’ahir, convé subratllar el fort augment de la participació a Rubí, en consonància amb el què ha passat en el conjunt del país. No és una dada menor, sobretot en un municipi amb una forta tradició abstencionista com el nostre. A les eleccions al Parlament de Catalunya, la participació electoral a Rubí ha estat sempre entre 7 i 10 punts per sota de la del conjunt del país. En aquestes eleccions, en canvi, la diferència s’ha reduït a poc més de 5 punts. La ciutadania de Rubí s’ha sentit interpel·lada per la transcendència d’aquestes eleccions. Entre els nous electors s’hi compten, segurament, persones il·lusionades amb el procés cap a la independència; persones que han volgut reafirmar la seva voluntat de continuar formant part d’Espanya; i, també, persones que han volgut expressar el seu rebuig a les polítiques d’austeritat aplicades pel govern de la Generalitat.
A la forta mobilització electoral s’hi ha sumat un seguit de canvis significatius en la distribució dels percentatges de vot a partits. Respecte les eleccions de 2010, cal destacar, primer de tot, el fet que el PSC torni a ser la força més votada, en detriment de CiU, que experimenta una forta davallada. El retrocés de CiU expressa, probablement, un doble rebuig a la manera en què està aplicant les polítiques d’austeritat i, també, a la 'transició nacional' en els termes que l’ha proposada (per poc creïble o per excessiva). El PSC, malgrat recuperar la primera posició, experimenta una lleugera davallada respecte les eleccions anteriors, que se suma als retrocessos experimentats en les darreres conteses electorals: recordem que al 1999 el PSC sumava el 48% dels vots dels rubinencs; ahir no va arribar al 20%. El PP, per contra, es mostra ferm en el creixement que ha anat experimentant a Rubí en les darreres eleccions: al 1999 sumava poc més del 9% dels vots; ahir es va mantenir a prop del 15%, mantenint uns resultats similars als de les eleccions de 2010. Els canvis són més significatius en la resta de formacions polítiques. ERC, ICV-EUiA i C’s experimenten un creixement notable, per motius diferents i contraposats. Les CUP, PxC i SI acaben de completar un mapa electoral cada cop més plural, pel creixement de les forces petites i per l’estancament o el retrocés de les grans.
Rubí, per tant, comparteix amb el conjunt del país dos elements clarament positius des d’una perspectiva democràtica: el fort augment de la participació i l’increment del pluralisme polític. En contrast amb el conjunt de Catalunya, tornem a un escenari de majoria socialista, però molt debilitada. Les formacions polítiques conservadores (PP i CiU) obtenen un suport inferior al del conjunt del país, de manera que Rubí continua mostrant-se com una ciutat d’orientació clarament progressista. És difícil d’atribuir el vot de C’S en l’eix esquerra-dreta. No obstant això, el seu creixement, en paral·lel al d’ERC i les CUP, denota una certa tendència a la polarització de l’electorat rubinenc en l’eix nacional. El sobiranisme té menys suport a Rubí que en el conjunt del país, però les forces polítiques favorables a l’autodeterminació (CiU, ICV, ERC, CUP i SI) obtenen més d’un 45% del total de vots.
S’obre un període interessantíssim en la política catalana, marcat per la difícil conciliació dels eixos esquerra-dreta i catalanisme-espanyolisme. La forta davallada de CiU, molt marcada en ciutats com Rubí, l’impedirà governar en solitari i l’obligarà si més no a pactar amb altres formacions polítiques. En les polítiques econòmiques i socials, el PP continua sent el seu soci natural. Però la forta aposta sobiranista que CiU ha fet en els darrers mesos l’obliga a entendre’s amb ERC, amb la qual no li serà fàcil conciliar plantejaments econòmics i socials. El Parlament resultant de les eleccions d’ahir és més sobiranista, sí, però també és més d’esquerres. La governabilitat serà complicada, sens dubte, però l’increment de la participació i del pluralisme, també observats a la nostra ciutat, són una bona notícia pel funcionament de la democràcia.
Ismael Blanco, politòleg.
Comentaris

Joan
La calidad de Rubitv la demuestran sus periodistas pero una parte muy importante tambien del exito periodistico son sus columnistas. Para mi, Ismael uno de los mejores

Pau
Excelent reflexió. L'Ismael la clava sempre